Sociaal-emotionele ontwikkeling
Leren op school gaat verder dan lezen, rekenen en schrijven. Het is minstens zo belangrijk dat kinderen leren omgaan met zichzelf en de mensen om hen heen. Daarom besteden we op De Tweemaster veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Wij helpen kinderen zichzelf beter te leren kennen: Waar ben ik goed in? Wat vind ik leuk? Wat vind ik lastig? Daarnaast stimuleren we hen om ook de ander te leren kennen. Aandacht hebben voor elkaar, verschillen zien én waarderen, en goed naar elkaar luisteren zijn kernwaarden die wij belangrijk vinden. Vaardigheden zoals jezelf durven uiten, samenwerken en samen naar oplossingen zoeken, komen dagelijks aan bod. Dit gebeurt tijdens het werken in de klas, de gesprekken in de kring en ook tijdens het buitenspelen.
Om systematisch aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, werken we in alle groepen met de methode Vreedzaam. Dit programma leert kinderen sociale vaardigheden en burgerschapscompetenties. De school fungeert hierbij als een democratische oefenplaats, waarin kinderen ervaren hoe belangrijk respect en samenwerking zijn.
Onze afspraken over een veilige leeromgeving voor iedereen zijn vastgelegd in ons schoolveiligheidsplan. Zo bieden we niet alleen goed onderwijs, maar ook een fijne plek waar ieder kind zich kan ontwikkelen.
Samen zorgen we ervoor dat uw kind op De Tweemaster stevig in zijn of haar schoenen staat – op school én daarbuiten!